duminică, 11 noiembrie 2012

Inima culorilor...



 Fiecare culoare ca si stimul vizual,are sufletul,spiritul si inima ei,iradiind o anumita impresie,stare,afectivitate.
Este vorba de asa zisele valente psihosenzoriale ale culorilor care conduc fireste catre o anumita semnificatie si simbolistica a lor. 
Sper ca urmatoarele aspecte legate de culorile spectrului luminii solare sa va ajute si sa va inspire in anumite optiuni legate de amenajarea spatiul ambiental personal ,artistic si nu in ultimul rand ca si forma terapeutica.
Preferintele cromatice se constituie in stransa legatura cu temperamentul si personalitatea fiecaruia,reprezentand mai cu seama o necesitate resimtita launtric.Nu alegem atat culorile care ne reprezinta,cat acele culori de care simtim nevoia!
Uneori anumite afectiuni pot conduce catre anumite "antipatii" fata de unele culori.Nu este desigur vina lor ...cu certitudine fiecare este "o minune" cum spunea Lucian Blaga.
Ascultati-va asadar instinctul si folositi-va de farmecul culorilor  in viata personala de zi cu zi.

A)CULORILE PRINCIPALE
(nu se pot obtine din amestecul altor culori)

 


ROSU - Cea mai energica culoare!

SIMBOLISTICA:Este incontestabil regina culorilor!Are o personalitate puternica,dominanta incat nici o alta culoare nu poate rivaliza cu ea prin juxtapunere.
Rosu este culoarea elanului vital, a pasiunii intense, patimase,a dragostei si sacrificiului.Dinamica ei denota lupta si contrast,energie si forta launtrica,viata!
Rosu stimuleaza activitatea cerebrala .O pata de rosu in decorul camerei,fie floare sau obiect  imbie la studiu,ori activitati creative.In cantitati mari  nu este tocmai indicat persoanelor cu probleme de tensiune arteriala crescuta.


GALBEN - Cea mai luminoasa culoare!

SIMBOLISTICA:Este prin excelenta culoarea bucuriei depline!Van Gogh o folosea intuitiv ca terapie pentru crizele sale de anxietate.
Galbenul denota stralucire,solaritate,bogatie,generozitate(as de unde gelozie),caldura.In iconografia bizantina,auriul este  culoarea desprinderii de teluric,a sfinteniei,divinitatii,a lumii de dincolo.
Galbenul citron este cel mai luminos galben!Este o culoare foarte fina si delicata care necesita insa mult simt cromatic si pricepere in utilizarea ei.In cantitate mare nu este recomandata persoanelor cu probleme oculare deoarece luminozitatea ei puternica solicita mult retina obosind-o.


ALBASTRU - Cea mai rece culoare!

SIMBOLISTICA:Practic este singura culoare rece,verdele si violetul avand componenta calda prin amestec cu galben,respectiv rosu.Asadar gama calda este cel putin cu doua treimi mai bogata decat gama  rece!
Albastru defineste starea de usor,plutire,zbor,visare,nemarginire dar si singuratate,aspiratie,dor,pace.
Fiind o culoare rece,albastru  exalta prin juxtapunere frumusetea culorilor calde.
Ca si pigment, albastru cunoaste o gama variata de valori:ceruleum,turcoaz,ultramarin,cobalt,mangan,albastru de Persia.

B)CULORILE SECUNDARE
(amestec doua culori principale)



ORANJ - Cea mai calda culoare!

SIMBOLISTICA:Este o culoare dinamica ce denota caldura sufleteasca,tandrete,satisfactie,implinire,savoare!Este atat de plina,  de generoasa incat fara ea viata ar fi extrem de trista!Fapt datorat desigur inrudirii cu galben ce primeste prin amestec ceva din vitalitatea si energia rosului.Nu ma mira ca astazi este in mare voga!
Este recomandata in stari de depresie,stimuleaza apetitul si pofta de mancare.



VERDE - Cea mai linistitoare culoare!

SIMBOLISTICA:Culoarea naturii tinere,a prospetimii ei,este fireste simbolul linistii,tineretii,renasterii,odihnei,bucuriei si pacii interioare.Acordul cu alb,crem este in opinia mea cel mai fin si odihnitor acord! O pata de oranj in plus confera imaginii o scanteie de farmec si delicatete aparte.Verdele combate stresul,vara nu ezitati sa "inhalati" verdele naturii prin plimbari cat mai multe in sanul naturii.Este ca o baterie pentru suflet si retina menita sa reincarce pozitiv psihicul omenesc.



VIOLET& INDIGO - Cele mai inchise culori!

SIMBOLISTICA:Sunt culori ale tacerii,sferei sumbre,ale tristetii launtrice,profunde.Sunt asociate cu credinta si spiritualitatea.In unele medii ezoterice indigoul(cea mai inchisa culoare a spectrului luminii solare) reprezinta nivelul maxim de constiinta,perfectiunea fiintei.

C)CONTRASTE TREI CULORI


ROSU/GALBEN/ALBASTRU - Tripleta cea mai puternica ca impact vizual!
Find vorba de trei principale cu personalitate puternica au nevoie cand vine vorba de spatii mari de a fi echilibrate cu suprafete de alb,negru sau griuri colorate.Albul accentueaza stralucirea lor,negrul gradul de saturatie,puritate. 
Daca va doriti un ambient din cale afara de dinamic si vesel,aceasta tripleta este tot ce se poate mai mult!Mondrian are marele merit de a fi reliefat acest fapt pentru prima data in istoria picturii.
De retinut ca toate experimentele si cuceririle artei moderne in pictura/sculptura au fost mai apoi abordate in expresia ambientului modern de astazi!



ORANJ/VERDE/VIOLET - Tripleta de aur!

Este a doua tripleta  ca impact vizual  dupa cea a principalelor.Este atat de frumoasa de rafinata,de des explorata si indragita  in pictura moderna;impresinism,neoimpresionism ,nabism,fovism...incat a fost si supranumita pe buna dreptate "tripleta de aur"!Este in voga astazi in decorul ambiental prin versiuni mai pastelate sau chiar asa ,in stare pura!
Brasovul medieval are/avea cladiri zugravite in ocru ,tonuri verzui si violete...din pacate astazi multe sunt revopsite dupa nu stiu ce criterii  ca s-a pierdut aceast acord rafinat,unitar,armonic.In scurt timp astfel continuand,se va ajunge fireste la stridenta,la lipsa de unitate cromatica.Ce sa mai spunem de blocuri etansate in exterior si vopsite dupa preferintel locatarilor,netinandu-se cont de COMPOZITIA URBANA de ansamblu si cadrul peisajistic.

MENTIUNE:Alte triplete a caror expresie poate fi experimentata cu succes este dintre doua culori calde si una rece,sau doua reci si una calda,asadar pastrand o dominanta calda/rece prin raportul de 1/3.Spre exemplu; rosu/ galben/ verde,oranj /verde/albastru,etc

D)CONTRASTE COMPLEMENTARE


Culorile situate diametral opus in steaua culorilor ,se numesc culori complementare.Ce inseamna lucrul acesta?Fiecare culoare dintre cele 6 ,necesita/invoca  prezenta culorii opuse !Este o lege ce tine de insasi fiziologia ochiului.Exista trei tipuri fundamentale de celule ale retinei specializate pentru a percepe cele trei culori principale.Cand privim spre exemplu o pata de rosu,celelalte doua tipuri de celule tind sa se activeze si sa se amestece ,deci galben cu albastru rezultand asadar verdele!Ori daca privim o secundara ,oranj sa zicem,se activeaza celulele responsabile cu rosu si galben,percepem astfel oranjul,dar  simultan se "autosesizeaza" si activeaza  celulele responsabile cu albastrul ...  il vom resimti asadar necesar ca prezenta.Acest contrast se mai numeste si "contrastul succesiv si simultan" si sta la baza contrastului complementar.Daca priviti un cerc rosu insistent un timp,si apoi va mutati privirea pe o foaie alba,albul o sa-l percepeti colorat in tente verzui.In natura plina de verdeata ati observat probabil cat de expresiva este aparitia unei flori rosii,sau oranj,violaceu,culori ce contin rosul solicitat de retina!
Legea complementaritatii culorilor reprezinta un principiu de baza in pictura moderna.

Asadar exista trei perechi de complementare:

GALBEN- VIOLET-cel mai puternic
ALBASTRU - ORANJ-contrast mediu
ROSU- VERDE- cel mai apropiat




Amestecul dintre doua complementare in anumit raport,atenueaza puritatea si stralucirea acestora,formand griuri colorate!

MENTIUNE:Alte contraste deosebite intre doua culori pure ,sunt albastru cu galben si oranj cu verde!




PS:Despre griuri valorice/neutre si griuri colorate voi discuta insa intr-un articol viitor.Ele sunt absolut necesare accentuarii frumusetii culorilor pure!



12 comentarii:

Edi spunea...

Hi, Modart.
Thanks for the class!
I didn't know the colors types and their relationship.
Very interesting and the pictures were very well choosen.
I will wait for the grays and black and white and ... I don't know what more :(
But .. don't worry, friend, because you expended much time to do this post ;)

Bye

Modart spunea...

Edi,I am very glad to find that you apreciatte and enjoy about this post.
O yes...take me some times for to select the images and to compose myself all these informations.My experience in painting!My reflexions too.
Your words motivate me for a the next article...you are very amble to use goole translate ,to spend time for to read,I am really gladful.Thanks!

All the best to Brasil from Romania!

Mihai spunea...

Foarte interesant! Unele le stiam, dar le prezentati foarte frumos.

INCERTITUDINI spunea...

Poemul tău dăruiește un fel de liniște, asta, exceptând informațiile de specialitate.
Nu am eu tocmai acum starea de meditație necesară, aș că o să-mi spun câteva gânduri.
Când fiul meu m-a chemat la Londra, printre primele locuri văzute afost Galeria de Artă. Eu sunt, fără să arăt, poate, o timidă. Acolo, printre atâtea minunății, mă pierdusem de tot. Nu știam unde să mă opresc, nu stabilisem nicio ordine.
Am descoperit , așa, pur și simplu, Florea- soarelui , buchetul de lumină . Am scos aparatul de fotografiat, și , fără să țin seama de avertismentul de la intrare, l-a „ furat„ într-o clipire. Fiul meu m-a mustrat serios. Nu m-a văzut nimeni.
Îl păstrez ca pe o amintire foarte scumpă.

Culori? ador lumea lor- ani de-a rândul, îmi cumpăram tot felul de lucruri în nuanțe de galben.
A venit apoi rândul verdelui. Elevii mei sesizaseră că mereu am ceva verde.
Și roșu!
Îmi plac nuanțele toamnei!
Știi ceva? am combinat violet cu galben- o rochie plisată cu un sacou galben, m-aș îmbrăca mereu așa.

Când o să vorbești despre negru?

Modart spunea...

Negru si alb vor intra in discutie la articolul despre griuri!Dar cand va fi acest articol,Dumnezeu stie!

Sa-ti spun amu un lucru.Cand ai postat articolul "in culori" cu o zi inainte mi-am spus ca voi posta a doua zi acest articol despre culori!Asadar am ramas foarte surprins!Telepatie?
Insa nu am reusit sa-l postez in aceeasi zi.Mi-am dat seama ca ia timp mai mult de o zi.Nu eram decis de structura lui,mi-a luat timp mult cu selectia de imagini,desi aici se putea si mai bine!Probabil voi mai adaoga cateva in timp.

INCERTITUDINI spunea...

Îmi plac toate florile! Poate , cumva, mai puțin gladiolele, nu pentru că n-ar fi frumoase, dar , într-o zi, în cancelarie, când cineva primise un buchet , cineva a făcut un banc stupid despre ele..de atunci, nu pot să le văd, decât asociate cu measajul acelui banc..

Îmi plac mai mult și mai mult florile de câmp. Primele pe care le-am descoperit, nu știu câți ani aveam au fost albăstrelele. Mama lega de3 cozile lingurilor pe care le împărțea de Moși firicele de albăstrele.
Apoi, când am fost premiantă, în clasa a II-a, ea mi-a împletit prima coroniță, tot din albăstrele. Era extraordinară!

Mai apoi, agățate, așa de firele de grâu,am descoperit rămurele de rochița- rândunicii. Are floarea asta un parfum extraordinar!Și culoarea este minunată!

Marea mea PASIUNE sunt macii! Așa cum i-ai „prins „ și tu!

Îmi place să-i văd din mersul trenului. Sunt oriunde- printre șine, într-un colț de părculeț, în lanuri!Au ceva dumnezeiesc în pâlpâiri..și totuși nu se sfiesc să crească oriunde..
Uite ce scriam -marți, 25 mai 2010
poeme rosii
Toate florile sunt frumoase.
Macii au ceva care nu poate fi cuprins doar cu privirea. Poate de asta nu mi-a reusit fotografia de la fereastra trenului. Isi revarsau focul intr-un lan.
Le-ai simtit palpairea in licarul petalei?
Lacrimi de roua chemand ciocarlia . Adieri sovaielnice in dans leganat de spice in parga. Chicotesc pe sub pleoape incarcate de somn risipit cand ziua se-ngana cu noaptea.
Miraj amagitor, luand clipei nemurirea.

Modart spunea...

Te rog,nu asocia vorbele mai stiu eu cum ale cuiva cu aceste atat de picturale flori numite gladiole!
Si florile ca oamenii pot fi "atacate"!
Ce ar fi sa nu-mi placa o culoare sau forma pentru ca apartine emblemei nu stiu carui partid pe care nu l-am votat !?....
Macii sunt atat de plapanzi!...foarte frumoase cuvinte-ganduri ai asternut aci!
Multumesc.

Modart spunea...

Am uitat,fotografiile sunt culese,nu imi apartin!
Exceptand-o pe cea cu dodecaedrul in origami.

INCERTITUDINI spunea...

Cineva a postat pe internet, cândva, o imagine cu maci.
Este ceva extraordinar!!
În 2010, când am scris „poemul „ de mai sus, am căutat și descoperind fotografia, fără semnătură, am postat-o, am scris, instinctiv, că nu-mi aparține.
Posesorul a descoperit după vreun an. M-a făcut praf, mi-a spus câți bani irosește, câtă muncă..
Am șters imediat poza.
Caut-o, este sigur pe internet. Trebuie s-o vezi- este un POEM!

Modart spunea...

Trebuia sa scrie sub imagine "ALL rights reserved!"Eu la cele personale la care tin mai mult,mentionez,in rest poate oricine sa le foloseasca!
Si mie mi-au luat unii fotografii de pe blog pentru anume articol,si nu m-am suparat,dincontra!
Nu as accepta doar daca ar scrie ca-i apartine!Mai sunt si de acestia!
Eu am navigat odata expre pe net si am facut selectiuni cu imagini care mi-au placut.Nu stiu astfel astazi sursa.

ps:Nu am cum Gina sa o gasesc atat timp cat nu am un reper!Sunt cu duiumul!

Modart spunea...

Cele de fata nu mi se par asa capodopere care sa starneasca orgolii!Cele cu natura ma refer,ca in rest cele ce reprezinta picturi vechi celebre,lucrari de arta,cadre ambient se inscriu intr-un domeniu public...poti linistita sa le folosesti.Desigur mai sunt si nazurosi.

Modart spunea...

Am incercat o sistematizare anume,initial am vrut fara sa adaug contrastele,apoi mi-am zis ca ar fi foarte interesant si cu acestea.Da,prezentarea s-a facut din cultura mea in domeniu,lucruri generale,insa intr-o anumita maniera adaugita,redactata,simtita.